Урок математики у 5 класі


Тема: множення десяткових дробів на розрядну одиницю.
Мета: сформувати в учнів уміння множити десяткові дроби на розрядну одиницю, закріпити навички виконання дій над десятковими дробами; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес; виховувати активність, наполегливість у праці, колективізм.
Обладнання: опорна схема для множення чисел на розрядну одиницю, довідкові таблиці, картки для математичних тестів, таблиця з прорізами, сигнальні картки, схема для складання фрази, конверти з прикладами, задачі на картках.
Тип уроку: формування знань, умінь, навичок.
ХІД  УРОКУ
І. Організація класу до уроку (1 хв.).
ІІ. Повідомлення теми і мети (1 хв).
Учитель. Діти, ми вже досить довго гостюємо у країні Десяткових дробів. Ви не тільки спостерігали за мешканцями цієї країни, а й багато чого навчилися. Давайте пригадаємо, що ж ви умієте? (Діти пригадують).
Сьогодні ми повинні навчитися множити десяткові дроби на розрядні одиниці (повідомляю мету уроку). Але спочатку послухайте, яка цікава історія трапилася з десятковим дробом 13,245. (Записую на дошці 13,245.)
ІІІ. Виклад нового матеріалу (5 хв).
Казкова історія.
Якось Кома, яка завжди сумлінно виконувала свою роботу у дробі 13,245, застрайкувала. «Що я бачу? – подумала вона. – Спину трійки і лице двійки. Та є ще багато цифр, з якими я не зустрічалася».  І вирішила вона подорожувати. Про те, щоб залишити дріб, у неї не було й думки. Вона знала, що на ній тримається весь дріб, якби Кома залишила його, він неминуче б зник. «Має бути вихід», - міркувала вона. У таких сумних роздумах Кому побачив загін Розрядних одиниць під командуванням генерала Множення, який проходив поряд. Зустрівши дріб 13,245, генерал скомандував: «13,245 · 10». І кома не зчулася, як пересунулася на одну цифру вправо і стала між двійкою і четвіркою:
13,245 · 10 = 132,45.
Потім прозвучала команда: «13,245 · 100», і кома опинилася між 4 і 5:
13,245 · 100 = 1324,5.
«Які ще є гарні цифри», - розглядала все навкруги вона. Але потім генерал Множення відправив до дробу 13,245 розрядну одиницю 0,1 і Кома знайшла свою позицію між 1 і 3, пересунувшись на одну цифру вліво:
13,245 · 0,1 = 1,3245
А далі почулася команда: «13,245 · 0,01».
І кома не зрозуміла, що з нею відбувається. Якась сила винесла її перед одиницею і раптом  з’явився, неначе з неба впав, нуль. І вона опинилася між 1 і 0:
13,245 · 0,01 = 0,13245
Та от до дробу 13,245 підступила Розрядна одиниця 0,001. І кома побачила, що знову, неначе з неба, впав ще один 0:
13,245 · 0,001 = 0,013245
Та раптом у загоні Розрядних одиниць збунтувалася Розрядна одиниця 1000:  «Чого мого молодшого брата 0,001 випустили, а мене, 1000, не випускаєте?» На що генерал Множення зауважив: «Я турбуюся про нашу Кому. Проте, коли ти так рвешся в бій. То йди».
13,245 · 1000 = 13245.
І Кома знову відчула, як якась невидима сила поставила її спочатку після 5, а потім зовсім відкинула від цифри подалі.  «Чому це так? Невже я не потрібна?» - подумала вголос Кома і сльози бриніли в її голосі. «Такі правила математики. Тебе при множенні дробу на 1000 перенесли на три цифри вправо», - втішав її генерал Множення.
А тут Розрядна одиниця 10000 також захотіла помножитись:
13,245 · 10000 = 132450.
І кома, знову відкинута вбік, побачила, як до 5 спустився, наче з неба, один 0. а генерал Множення пояснив: «От тепер Кому перенесли на 4 цифри вправо. І, Комо, не сумуй більше, віднині мої солдати, Розрядні одиниці, будуть тебе часто провідувати і ти знову і знову будеш зустрічатися з різними цифрами. А для того, щоб ти була готова до всього, я тобі залишу наші правила з математики.
(Вивішується опорна схема.)
                                                                       13,245
                                                        0,1                                 10
                                                      0,01                               100
                                                    0,001                              1000

Кома дивилася на таблицю і думала: «при множенні на 10 мене переносять на одну цифру вправо. При множенні на 100 – на дві, при множенні на 1000 – на три. При множенні на 0.1 – на одну цифру вліво, при множенні на 0,01 – на дві цифри вліво, на 0,001 – на три цифри вліво. Зрозуміла: переносять мене на стільки цифр, скільки нулів має розрядна одиниця. Але чому саме так?»
Діти, давайте допоможемо Комі розібратися в цьому.
IV.              «Мозковий штурм» (5 хв).
На дошці записані всі рівності.. Вислуховуються  відповіді учнів.
Висновок. Все випливає з правила множення  десяткових дробів. Доводиться множити лише на 1, а потім відокремлювати в добутку стільки цифр справа комою, скільки їх в обох множниках разом.
V.                Осмислення вивченого матеріалу (5 хв).
1.     Вивішується таблиця з прорізами між цифрами, у які можна вставити кому.
0
0
0
3
4
7
8
9
0
0
0
Спочатку вчитель ставить кому після 3. Учні підходять до таблиці по черзі і множать даний дріб на розрядні одиниці, які пропонує вчитель, ставлячи кому у відповідні прорізи між цифрами.
2.      Щоб краще запам’ятати правило, виконується така вправа. Якщо вчитель пропонує завдання, у якому кому потрібно перенести вліво, учні піднімають ліву руку і на ній стільки пальців, на скільки цифр переноситься кома. Якщо ж вправо – то праву руку.
3.     Виконання тестових завдань
Потрібно вибрати правильну відповідь і підняти одну з карток А, Б, В, Г, яка відповідає їй. В учнів на партах є конверти з картками виду (А, Б, В, Г). Завдання пропонуються на таблицях.
Завдання 1.   0,0345 · 1000
А. 0,345        Б. 3,45        В. 34,5       Г. 345
Завдання 2.    5,25 · 0,01
А.  52,5          Б. 525          В. 0,525          Г. 0,0525
Завдання 3.     0,034 · 10
А. 0,34          Б. 0,0034          В. 3,4          Г. 34
Завдання 4.   12,3 · 0,001
А. 0,123          Б. 0.0123          В. 1,23         Г. 1230
Завдання 5.  2,3 · 100
А. 23          Б.0,23          В. 230          Г. 0,023
Відповіді.  1. В; 2. Г; 3. А; 4. Б; 5.В
VI.              Розв’язування вправ. (Фронтальна робота 5 хв.)
Учитель. Увага! Тільки-но поштовий голуб приніс мені два листи. (Виймає два конверти.) Один лист від Незнайка, а другий – від мага і чарівника Гаррі Потера. Вони просять допомогти розв’язати приклади. Бо трохи підзабули правила. З якого листа почнемо?
Діти по черзі виходять до дошки і розв’язують приклади, дістаючи їх з того конверта, з якого бажають. Інші учні записують умови у зошит, розв’язують приклади, а потім сигналізують про правильність виконання за допомогою прямокутників, які є в кожного на парті. Один бік прямокутника зафарбований у червоний колір (відповідь неправильна) у зелений – другий (відповідь правильна).
Приклади від Незнайка                       Приклади від Гаррі Потера
1)    23,5  · 0,1;                                                 1) 7,35 · 100;
2)    7,13 · 10;                                                   2) 0,35 · 1000;
3)    5,345 · 1000;                                             3) 39,6 · 0,01;
4)    125,8 · 0,01;                                              4) 5,6 · 0,001;
5)    1,0345 · 1000;                                            5) 0,7 · 10;
6)    1390,6 · 0,001.                                           6) 5,9 · 0,1.
VII.           Хвилина  відпочинку (1 хв).
Учитель. Якось я випадково підслухала розмову Зайця і Вовка. «Що більше:  1м³ чи 1м²?» - запитує Заєць Вовка.
«Звичайно, метр кубічний!» - не замислюючись, відповідає той.
А ви як думаєте?
Відповідь. Це одиниці різних розмірностей, тому порівнювати їх не можна.
VIII.         Робота в групах (5 хв).
В учнів на партах лежать «Довідкові таблиці». Учні працюють у групах по чотири (дві парти поряд). Розв’язавши завдання, записані на дошці, з використанням таблиці, вони розшифровують  за схемою вислів одного із стародавніх мислителів.
Довідкова таблиця
Перетворення  величин за допомогою множення десяткових дробів
 на 10, 100, 1000 …
1кг = 1000г, тому 3,14кг = 3140г
(3,14 · 1000 = 3140)
1ц = 100кг, тому 7,3ц = 730кг
(7,3 · 100 = 730)
1га = 10000м²,
тому 3,254га = 32540м²
(3,254 · 10000 = 32540)
Завдання.
Виразити:
1)    7,8кг у грамах;
2)    7,8грн у копійках;
3)    3,25км у метрах;
4)    3,25ц у кілограмах;
5)    0,16т у кілограмах;
6)    0,16а у м².
Схема
У результаті правильного розв’язування утворюється фраза:
«З нічого нічого не буває».      (Тіт Лукрецій Кар).
IХ. Перевірка здобутих знань (5 хв).
Для перевірки знань учні за бажанням об’єднуються у дві групи. Перша група розв’язує задачу (найвищий бал за урок 10), друга група пише математичний диктант, у якому 9 завдань. Вартість 1 завдання – 1 бал. Бали виставляються за бажанням. Учні обмінюються зошитами і звіряють відповіді з відповідями учителя.
Учні, які розв’язували задачу, здають аркуші для перевірки.
Математичний диктант.
1)    Збільшити 9,85 у 10 раз;
2)    32,5 · 0,1;
3)    3,25 · 1000;
4)    0,18 · 100;
5)    13,49 · 0,001;
6)    Розв’язати рівняння:   х : 0,01 = 2,3
7)    Виразити у метрах 7,5км;
8)    Виразити у кілограмах 2,35ц;
9)    Порівняти 13,5кг і 1400г.
Задача. Вовк побіг за Зайцем, коли відстань між ними біла 100м. Заєць біг зі швидкістю 0,01км/с. Вовк  - зі швидкістю 0,006км/с. Яка відстань буде між ними через 10с? Чи зможе Вовк наздогнати Зайця?
Х. домашнє завдання (1 хв).
Обчислити значення виразу:
1)    3,007 · 10 + 5,03 · 100;
2)    0,025 · 100 + 0,04 · 0,1;
3)    0,0002007 · 100000 – 0,075 · 100 + 32,5 · 0,01.
ХІ. Підсумок уроку (1 хв).





. Визначення переможця гри. Оцінювання знань учнів. 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу