Формування здоров'язберігаючих компетенцій на уроках математики

Формування ключових компетентностей
через валеологічний супровід уроків математики
в 5-7 класах
      В основу навчально-виховного процесу роботи покладено компетентнісний підхід, як системоутворюючий фактор розвитку особистісних якостей учнів, та формування позитивного ставлення до здоров’я людини.
    Поняття «компетентність» - складне та багаторівневе і визначається нами як набір знань, умінь, навичок, здібностей, цінностей, способів діяльності, що сприяє особистому успіху, покращує якість навчально-виховного процесу. Валеологічне супроводження навчально-виховного процесу сприяє формуванню і розвитку декілька категорій компетентності:
1. Соціальна компетентність.
2. Здоров’язберігаюча компетентність.
3. Життєтворча компетентність.
4. Інформаційна компетентність.
  Під соціальною компетентністю учнів маються на увазі уміння та навички оцінити свої можливості та рівень підготовки, проектувати власну діяльність, приймати рішення, проявляти самостійність та ініціативу, будувати взаємовідносини з іншими, визначати власне місце в суспільстві та інш. Формуванню соціальної компетентності сприяє проведення нестандартних уроків з урахуванням індивідуальних стилів та можливостей учнів, дослідна робота, розв’язання задач з валеологічним змістом, рефлексія на кожному етапі уроку.
  «Здоров’язберігаюча компетентність» - це комплекс знань, умінь, ставлень та цінностей які спрямовані на збереження і укріплення здоров’я – свого та оточуючих, на уроках та в позаурочній діяльності. Формувати цю компетентність допомагає емоційний комфорт на уроці, розв’язання задач з валеологічним змістом, проведення валеопауз, хвилин рухової активності, використання парт – конторок, аромотерапія та інш.
  Життєтворча компетентність – це володіння культурою міжособистісних взаємин учителя та учня, або учня з учнем, вміння дотримуватися принципів толерантності, застосовувати мовленнєві навички, реалізовувати загальнолюдські цінності, діяти у нестандартних ситуаціях, а також потреба у творчості. Цьому сприяє позитивна мотивація діяльності учителя та учнів, наявність позитивних психологічних настанов за допомогою слова, почуттів, жестів, використання практичних методів і технологій кооперативного навчання, створювання проблемних ситуацій, захист творчих проектів.
  Інформаційна компетентність має на увазі здібність учнів орієнтуватися в інформаційному просторі, знаходити, володіти та оперувати потрібною інформацією. Формуванню та удосконаленню таких навичок допомагають задачі , для рішення яких потрібен пошук інформації, задачі з використанням статистичних методів аналізу.
  Формування ключових компетентностей – це тяжка комплексна робота на кожному уроці. Актуальна та життєво необхідна для учнів, сприятлива для розвитку професійної майстерності вчителя.  

  «Валеологічний супровід
  уроків математики в 5-7 класах»  

 
Дев’ять десятих нашого    щастя залежить від  
здоров’я.  /Артур Шопенгауер /

 
  Одною із якостей, необхідних у освоєнні життєвої та соціальної компетентності, а значить і успішної діяльності у майбутньому є бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших, як до найвищої цінності.
  Здоров’я – поняття багатопланове. Це не лише відсутність хвороб, а й комфортне психологічне самопочуття, гарний настрій, високий рівень пристосування, благополуччя. Тобто, здоров’я – це гармонійне поєднання фізичного, психічного, духовного і соціального здоров’я, як результат самодисципліни, самопізнання, самореалізації, на основі стійкої потреби бути здоровим. Більшу частину робочого часу доби дитина проводить у школі. Тому однією із задач у процесі навчання являється не тільки навчити, сформувати уміння та навички і розвинути творчій потенціал, а й максимально можливо зберегти здоров’я учнів. Цьому допомагає використання у навчально-виховному процесі здоров’язберігаючих технологій. Здоров’язберігаючи технології – ті, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі та ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних вимог), відповідності навчального та фізичного навантаження можливостям дитини. Мета усіх здоров’язберігаючих освітніх технологій - сформувати в учнів необхідні знання, вміння та навички здорового способу життя, навчити їх використовувати отримані знання в повсякденному житті. Цьому відповідають принципи навчання, що віддзеркалюють потреби суспільства. Принципи існують в органічній єдності, створюючи систему, складовими якої є як загальнометодичні, так і специфічні принципи. Вони розкривають закономірності оздоровчої педагогіки.
  Загально методичні принципи – це основні положення, що визначають зміст, організаційні форми та методи навчального процесу відповідно до загальних цілей здоров’язберігаючих освітніх технологій.
  Серед специфічних принципів виокремлюються: принцип свідомості; принцип активності; принцип наочності; принцип систематичності та послідовності; принцип «Не зашкодь!»; принцип повтору; принцип поступовості; принцип доступності; принцип індивідуалізації; принцип неперервності; принцип циклічності; принцип урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів; принцип всебічного та гармонійного розвитку особистості; принцип оздоровчої спрямованості; принцип комплексного міждисциплінарного підходу до навчання школярів; принцип активного навчання; принцип формування відповідальності учнів за своє здоров’я та здоров’я оточуючих; принцип зв’язку теорії з практикою.
  Для досягнення мети здоров’язберігаючих освітніх технологій застосовуються дві групи методів: специфічні ( оповідання, дидактичне оповідання, лекція, демонстрація, ілюстрація, відео метод, практичний метод, ситуативний метод, ігровий метод, активні методи навчання та ін.) та загально педагогічні.
  У структурі метода виокремлюють певні прийоми як його складові та окремі етапи під час реалізації. Прийоми можна класифікувати наступним чином: профілактично – захисні (особиста гігієна та гігієна навчання); компенсаторно – нейтралізуючі (фізкульт-хвилинки, оздоровча, пальчикова, дихальна, корегуючи гімнастики; масаж, психогімнастика та ін.); стимулюючі (елементи загартування, фізичні навантаження, прийоми психотерапії та фітотерапії); інформаційно – навчальні.
  Якщо всі окремі підходи будуть об’єднані в єдине ціле, то можна буде створити оздоровчий освітній простір, де будуть реалізовані ідеї здоров’язберігаючої педагогіки.
  На сучасному етапі основною формою організації навчальної діяльності учнів залишається урок, тому основним напрямком цієї роботи є валеологізація уроку. Сутність валеологічно проведеного уроку полягає в тому, що це урок, який забезпечує дитині і вчителеві збереження та збільшення їх життєвих сил від початку до кінця уроку, тобто який додає і дітям, і вчителеві здоров’я.
  Валеологично проведений урок повинен виховувати, стимулювати у дітей бажання жити, бути здоровими, вчить їх відчувати радість від кожного прожитого дня, показувати їм, що життя – це чудово, викликати у них позитивну самооцінку. Але, в основному поняття «валеологічний урок» ототожнюють тільки з проведенням фізпауз на уроці. Тому важливо, щоб дана форма навчання стала засобом (інструментом) формування здоров’я учнів.

  На уроках математики у цьому руслі можлива робота за кількома напрямками:

• Позитивна мотивація діяльності.
Наявність позитивних психологічних настанов за допомогою слова, почуттів і жестів стабілізує оцінку учня, створює ситуації успіху для учнів, емоційний комфорт на уроці, що є профілактичним засобом попередження психотравматизму, стресів та неврозів (формування психічного, духовного здоров’я).

• Розв’язання задач з валеологічним змістом або використання статистичних методів аналізу.
Сприяє розширенню життєвого досвіду учнів, формуванню у учнів необхідних знань і умінь спрямованих на збереження і розвиток їх індивідуального здоров’я, націлює на здоровий образ життя та культуру харчування, допомагає прийняттю валеологічно обґрунтованих рішень, наповненню діяльності особистісним смислом для учнів (формування фізичного, соціального, психічного здоров’я).

• Врахування індивідуальних стилів та можливостей учіння учнів.
Створення середовища для вибору способів навчальної діяльності з урахуванням типу мислення, типу сприйняття, типу темпераменту, рівнів навчальних досягнень учнів, та використання технологій кооперативного навчання забезпечує психологічний захист безпорадності у ситуації неуспішності, створює емоційно-комфортну атмосферу, розвиває творчі здібності, комунікативні уміння, та уміння приймати рішення, формує культуру праці і спілкування, знижує агресивність (формування соціального, духовного, психічного здоров’я учнів).

• Забезпечення на уроці умов для рухової активності учнів, гімнастики для очей, пауз психоемоційного розвантаження, використання парт – конторок і опорно – зорових сигналів.
Зміна позиції корпуса дитини , робота за вертикальною партою, проведення фізкультхвилинок, валеопауз, рухових дидактичних ігр, гімнастики для очей, точеного масажу сприяє профілактики втомлюваності мозку, зниження зору внаслідок тривалого напруження очей, підвищує ефективність пізнавальної діяльності учнів ( формування фізичного, психічного здоров’я учнів).

• Аромотерапія.
Терапія аромомаслами на визначеному етапі урока відновлює бадьорий життєрадісний тонус, емоційне виснаження учнів, є профілактичним засобом попередження стресів, неврозів, депресій, підвищує працездатність учнів, ефективність їх пізнавальної діяльності (формування психічного, фізичного здоров’я).

• Рефлексивність уроку.
Фіксація власного ставлення до уроку на кожному його етапі за допомогою зорових сигналів, малюнків, схем, усної відповіді формує свідомість, самосвідомість, критичне мислення учнів, що до знаній або інформації отриманій на уроці, готовності використовувати її в житті за межами уроку, і школи ( формування психічного, соціального здоров’я).

  Таким чином, валеологічно проведений урок допомогає постійно підтримувати високий рівень працездатності, швидко відновлювати цей рівень за рахунок внутрішніх резервів організму, зберігати внутрішній спокій або емоційну стійкість, а також відновлювати душевну рівновагу після стресових ситуацій.
  Валеологічно проведений урок повинен виховувати, стимулювати у дітей бажання жити, бути здоровими, вчить їх відчувати радість від кожного прожитого дня, показувати їм, що життя – це чудово, викликати у них позитивну самооцінку.




  Задачі з валеологічним змістом

5 клас


Числові і буквені вирази. Формули.
  Медиками встановлено, що для нормального розвитку дитини, якій Р років (Р меньше18), вона повинна спати t годин на добу, де t визначається за формулою t = 16-Р/2.
Знайдіть t (6), t (10), t (11).
  Повноцінний сон необхідний для нормального росту і розвитку дитини, особливо у період підвищення учбового навантаження, психоемоційного стресу п’ятикласника у період адаптації. Постійні «недосипання» призводять до погіршення загального стану, головного болю, зниження імунітету та пам’яті.

Натуральні числа.
  День середнього п’ятикласника починається з 7-ї години ранку і закінчується о 9-й вечора. Оптимальні інтервали між прийомами їжі складають 3 години. Скільки разів на день повинен харчуватися школяр? Визначте час прийому їжі, враховуючи, що останній її прийом повинен відбуватися не пізніше, ніж за 1 годину 30 хвилин до сну.
  Якщо інтервал між прийомами їжі значний, це може призвести до зниження вмісту цукру у крові, що погіршує працездатність та увагу.

Десяткові дроби.
  З позицій здорового харчування, кожного дня п’ятикласник повинен вживати 0,4 кг овочів без урахування картоплі. Відомо, що хом’як збирає на зиму близько 90 кг гороху. Хто більше і у скільки разів з’їдає овочів: людина за рік чи хом’як за зиму?
  В овочах містяться солі калію, заліза, органічні кислоти, вітамін С і бета-каротини, необхідні для здоров’я людини.

Додавання і віднімання десяткових дробів.
  Розв’яжи приклади та розшифруй ім’я найвидатнішого природознавця і філософа середньовічного Сходу, котрого вдячні пацієнти називали «Князем лікарів».
 4,518+(62-37,5)+0,82 І
 251,9-(78,018+3,8)-2,01 А
 (46,3-59)-(6,75+0,005) Б
 53,102-(16,9-0,07)+13,728 Н
 12,76-(4,3+3,83)+8,914 С
 
29,838   36,955    50    13,544     29,838    50    168,072
  І               Б         Н          С              І        Н          А

 
 
 
  Ібн Сіна (латинською вимовою Авіценна) жив наприкінці 10-на початку 11 століть у Бухарі і Ургенчі. Він написав близько 450 праць по медицині ,з яких до теперішнього часу збереглося 274. В одній із його книг є такі слова: «Безделье и праздность не только рождают невежество, они в то же время являются причиной болезни».








6 клас

Пропорції. 

  1. Мінімальний необхідний 12-річному школяру об’єм молочних продуктів відноситься до всього об’єму рідини, що випивається за день, як 3 : 20. Скільки молока, кефіру або ряжанки повинен випивати шестикласник, якщо усього за день у його раціон входить 2 літра рідини?
Враховуючи інтенсивну швидкість росту у цьому віці, треба розуміти, що потреба у кальції дуже висока. Дефіцит кальцію призводить до порушення формування кісток, зубів, затримка росту. Молоко можливо заміняти кефіром, кефір – йогуртом.
  2. У 100 грамах м’яса міститься 14 грамів білка. Скільки м’яса та м’ясопродуктів необхідно з’їсти за день, якщо добова норма білка – 70 грамів?
  Добова норма у білках виконується не лише за рахунок м’ясних продуктів, але і за рахунок молочних, рибних та овочевих страв. Включення до раціону одного лише м’яса призводить до тяжких захворювань. У давнину на Сході так іноді стратили злочинців: годували їх тільки вареним м’ясом, і організм не міг переварити таку кількість білка.
  3. Розв’яжи рівняння та розшифруй висловлювання Абдур-рахмана Джамі – таджикського поета і філософа:


  1 5 2 4,8
2----- : (1,5а) = ---- : 8 ; (1,26) : 6---- = -------- ;
  7 14 3 7
  1----
  9

  2 0,3х – 1,5 7
3,8 : (4с + 3) = 2 : 2---- ; --------------- = 0,84 : ----- ;
  19 1 15
  3---
  3


 3х – 1 х + 1 0,5у у + 3
--------- = -------- ; ---------- = --------- ;
  5 3 4 8
  ----
  9
  1 1 7 4,2
1---- : (0,8у) = ---- : 3,6 ; -------- = ------ .
  9 7 2 + а а

25 – мало, 2- чтобы, 3,75 – вес, 15 – от, 3,2 – ешь, 0,375 – тела,
2,5 – перееданья, 3 – зданье, 0,25 – столько, 2,2 – ожиренье,
35 – не гибло.
Ешь столько, чтобы тела зданье не гибло от перееданья

 

  Застосування фізпауз на уроках знімає напругу учнів, підвищує їх активність, покращує настрій та самопочуття, що позитивно позначається на результативності навчання.
  Для проведення фізпауз можливо використовувати масу варіантів, із застосуванням опорно-зорових сигналів, комплексу вправ, висловлених у віршованій формі, точковий масаж, елементи психоемоційної розгрузки і т.д.
• При довгому писанні рекомендується провести під час уроку комплекс фізичних вправ:
  Время тратить мы не будем, поднимаем кверху руки,
  Опускаем их на плечи, продолжаем дальше вместе.
  Поднимаем, опускаем, от урока отдыхаем.

  Руки вверх над головой, смотрим все перед собой,
  Позвоночник выпрямляем, локти сводим, распрямляем,
  Организм оздоровляем, кислородом наполняем.

  Чтобы ноги поразмять, будем дружно приседать,
  Встали, кверху потянулись, повторили, улыбнулись.
  Заряд бодрости поможет нам опять урок продолжить.
 
• При тривалому зоровому навантаженні рекомендується провести гімнастику для очей, чергуючи її з обертанням шиї, просліджуючи за цифрами, закріпленими по кутам кабінету:
  Мы немного отвлечемся
  И гимнастикой займемся.
  С места не вставая,
  Головой вращая
  За цифрами в углах
  Дружно наблюдая

  Немного размялись, пора снова в путь
  Вниманье, старанье с собой не забудь

• проведення фізпаузи можливо поєднати з усним рахуванням,
  проведеним у віршованій формі. Так, наприклад, у 5-му класі при
  вивченні теми «Дії з десятковими дробами» :
  Пока занимались мы, тихо но прытко
  В класс к нам пробралась сеньора ошибка.
  Чтоб убралась она без оглядки
  Сделать придерся математическую зарядку.
  Правильно – вверх, неверно – вперед,
  Ответ посчитаем- ошибка уйдет.

 
  0,9 + 0,1= 1
  0,99 + 0,1 = 1
  0,999 + 0,01 = 1
  0,9999 + 0,0001=1
  0,999 + 0,001= 1
  0,99 + 0,01= 1
  0,9 + 0,01=1





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу